ایا ویتامین ب 12 چاق کننده است

Category: دسته‌بندی نشده Comments: No comments

مخمر مغذی را می توان به وعده های غذایی پخته شده اضافه کرد و یا بر روی غذا و میان وعده ها بپاشید. بر اساس فرضیه علمی با عنوان «فرضیه افسردگی هوموسیستئین» کمبود ویتامین ب ۱۲ عاملی بالقوه برای بروز نشانههای افسردگی در افراد است. لذا مصرف داروهای مکمل ویتامین B12 ممکن است در درمان افسردگی ناشی از ویتامین ب ۱۲ مؤثر باشد اما درمانی برای سایر انواع افسردگیها نیست و در مورد آنها داروهای دیگر و مرتبطی باید توسط پزشک تجویز و مصرف کرد.

آیا ویتامین b12 چاق کننده است

این بدان معنی است که لازم نیست ویتامین ب ۱۲ قبل از جذب توسط بدن، تجزیه شود. این نکته بدان معنی است که می تواند در آب حل شده و از طریق جریان خون، در بدن حرکت کند. این بیماری به مانند احساس فرو رفتن سوزن در پوست است و معمولاً در پاها و دست رخ میدهد. اگر کمبود ویتامین ب ۱۲ در بدن درمان نشود و عوارض ناشی از آن افزایش پیدا کند میتواند منجر به کاهش تحرک و تغییرات در راه رفتن شود.

دکتر فرزاد روشن ضمیر رژیم غذایی آنلاین آردایت rdiet

 

افراد بالای ۶۰ سال مستعد کاهش شدید سطح ویتامین ب ۱۲ هستند و به واسطه این کاهش شدید، افراد دچار عدم تعادل و مشکل در راه رفتن میشوند. مقدار مصرف این فرآورده برای بیماران مختلف ، متفاوت است. برخی از مطالعات نشان داده است افرادی که تغییر خلق و خوی با کاهش سطح ویتامین B12 تجربه کردهاند با مصرف مکملهای غذایی میتوانند آثار کاهش ویتامین ب ۱۲ بر روی اعصاب را کاهش و بر افسردگی ناشی از آن غلبه کنند.

 

اگر دید شما همراه با دیگر نشانههای کمبود ویتامین ب ۱۲ است، در موارد بسیاری میتوان با مصرف مکملهای ویتامین B12 روند بیماری را کنترل و از بروز مشکلات حادتر جلوگیری کرد. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B12 و مکملهای دارویی و غذایی در دوران پیری امری ضروری است تا از عوارض ناشی از کمبود ویتامین ب ۱۲ مصون بود.

 

مصرف خوراکی ویتامین ب ۱۲ در دوران بارداری و شیردهی ایمن بنظر می رسد (گروه A) . نشانههای شایعی در کمبود ویتامین ب ۱۲ وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. کلم، بقچههای کوچک سبزی که در باغچهها وجود دارد، غنی از ویتامین B12 است. همراه ما باشید در جیمیتو تا با خواص ویتامین ب ۱۲ در بدن و مواد غذایی که غنی از ویتامین B12 هستند آشنا شوید.

 

ویتامین B12 محلول در آب است و معمولاً توسط باکتریهایی که در سیستم گوارشی، از دهان تا روده وجود دارند تولید و در بدن مورد استفاده قرار میگیرند. ویتامین B12 به مانند اسید فولیک در همانندسازی DNA سلولی که جزئی از روند تکثیر سلولی است شرکت میکند. ویتامین B12 یا کوبالامین، از جمله ویتامینهای حساس در بدن است که نقشهای مهمی به مانند تکثیر سلولی و عملکرد صحیح سیستم عصبی بر عهده دارد.

 

بر اساس این فرضیه با کاهش عملکرد سلولهای عصبی مغز، فرد دچار اختلالات عصبی و در نهایت افسردگی میشود. گوشت گاو علاوه بر ویتامین ب ۱۲، سایر ویتامینهای ب، سلنیوم و روی را در اختیار سلولهای بدن شما قرار میدهد. کمبود ویتامین ب ۱۲ در رژیم غذایی فرد می تواند بر سلامت جسمی و روانی تاثیر بگذارد. برای دستیابی به مقادیر کافی از ویتامین ب ۱۲ گوشت را سرخ نکنید و کبابی میل کنید.

 

در ادامه مواد غذایی را شاهد خواهید بود که دارای مقادیر زیادی ویتامین B12 هستند و میتوانند عامل مؤثر برای جبران کمبود ویتامین ب ۱۲ مورد نیاز بدن باشند. عامل دیگر زردی پوست ازدیاد بیلیروبین است. بیلیروبین ماده است که زردی ادرار و سیاهی مدفوع حاصل از آن است و در اثر تخریب سلولهای قرمز خونی بدن در طحال به وجود میآید.

 

بزرگ بودن اندازه گلبولهای قرمز عامل اصلی است که خارج شدن آنها از داخل مغز استخوان به سمت رگها را مختل کرده و موجب بروز کمبود گلبول قرمز و زردی پوست میشود. گونه دیگری از کم خونی وجود دارد که در افراد مسن با عنوان کم خونی پرنیشیوزی شناخته میشود و عامل اصلی بروز آن کمبود ویتامین B12 است.

 

کمبود ویتامین B12 در افراد مسن کاملاً شایع و عادی است. به علت مشکلات در ساخت DNA گلبولهای قرمز، اختلال در اندازه آنها نیز رخ میدهد و شکل گلبولهای بزرگتر از اندازه عادی آن میشود. علاوه بر اندازه درشت، گلبولهای قرمز در غیاب ویتامین B12، بسیار شکننده هستند و طول عمر آنها بسیار پایینتر از زمان عادی است.

 

علاوه بر ویتامین ب ۱۲، کبد بره دارای مقادیر کافی از مس، سلنیوم و ویتامینهای آ و ب ۲ است. کبد بره در هر ۱۰۰ گرم، میزان ۱۵۰۰ درصد از نیاز روزانه انسان به ویتامین B12 را تأمین میکند. همچنین آنها بیش از ۱۰۰ درصد از نیاز روزانه به ویتامین ب ۲ و سلنیوم را نیز تأمین میکنند.

 

با کاهش فاکتور داخلی، معده ویتامین ب ۱۲ موجود در مواد غذایی را تخریب و درصد جذب آن در بدن را کاهش میدهد که در نهایت موجب بروز کم خونی و کمبود ویتامین ب ۱۲ میشود. از دیگر نشانههای کم خونی که خود را به صورت مشکلات تنفسی نشان میدهد، سرگیجه و تنگی نفس است.

 

کمبود ویتامین ب ۱۲ در مرحله اول موجب بروز کم خونی وخیم و در نهایت مشکلات دیگر در اندامهای مختلف میشود. در کم خونی مگالوبلاستیک، هموگلوبین بدن زیر ۱۲ و بیمار دچار کم خونی است. کلیه بره، گاو و گوسفند هر سه به مقدار ۱۳۰۰ درصد از نیاز روزانه انسان به ویتامین ب ۱۲ را در هر ۱۰۰ گرم از خود ذخیره دارند.

 

در حالی که کبد بره میزان بیشتری ویتامین ب ۱۲ نسبت به کبد گاو و گوساله دارد، اما این دو نیز دارای ۹۹۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B12 هستند. گوشت گاو نیز منبع عالی از ویتامین ب ۱۲ است. متأسفانه اگر افراد دیگر نیز رژیم غذایی مناسبی نداشته باشند دچار کاهش سطح ویتامین ب ۱۲ و بروز مشکلات ناشی از کمبود آن میشوند.

 

مشکلات کم خونی که به واسطه کمبود ویتامین B12 ممکن است به وجود آید، عوارضی به مانند کمبود اکسیژن در اندامهای داخلی دارد که به بیمار احساس خفگی القا میکند. اگر بدن شما دیگر نشانههای کمبود ویتامین ب ۱۲ را از خود نشان داده است میبایست با بروز خفگی و احساس تنگی نفس به پزشک مراجعه کنید. البته نمیتوان به طور قطع دلیل احساس تنگی نفس را کمبود ویتامین B12 دانست و نظر پزشک متخصص در این مورد کاملاً ضروری و لازم است.

 

علاوه بر این ویتامین B12 در منابع حیوانی به مانند جگر، شیر، پنیر و تخممرغ نیز وجود دارد و دارای ۴ درصد کبالت است. در صورت سابقه حساسیت به کبالت یا کوبالامين از مصرف این فرآورده اجتناب کنید . البته این کم خونی زیرمجموعه کم خونی مگالوپلاستیک است. احتمال مسمومیت با این فرآورده کم است ، در موارد نادر بیمار را به بیمارستان منتقل کنید.

 

علائمی بسیار نادر از کاهش سطح ویتامین ب ۱۲، به مانند افزایش ناگهانی دمای بدن نیز گزارش شده است. نام علمی بیماری کاهش سطح ملین روی اعصاب، پاراستزی است. در صورت ابتلا به بیماری وراثتی لبر (Lebers disease, a hereditary eye disease) از مصرف این فراورده اجتناب کنید. با این وجود افزایش دمای بدن به صورت ناگهانی و تدریجی میتواند به دلیل بیماریهای دیگری باشد و تشخیص اصلی باید توسط پزشک انجام شود.

 

فردی که این علائم را تجربه می کند باید به پزشک مراجعه کند. در اثر بروز این مشکل، زبان بیمار تغییر رنگ داده و اغلب توسط دانههای سفید رنگ روی سطح آن پوشش داده میشود که با برخورد عوامل خارجی به مانند غذا احساس سوزش و درد ایجاد میکند. ربان آماس یا گلوسیت عبارت است از التهاب حاد و مزمن زبان که در اثر کمبود ویتامین B12 و برخی از عوامل دیگر به وجود آید و میتواند مسری نیز باشد.

 

از جمله مشکلات شایع در کمبود ویتامین ب ۱۲، احساس گزگز و سوزش در پوست است که در اثر مشکلات عصبی به وجود میآید. مشکلات متداول مربوط به کمبود ویتامین ب ۱۲ شامل کم خونی، اختلالات خاص عصبی و کاهش رشد و بهبودی است. کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به مشکلات عصبی و کم خونی شود. نام علمی این کم خونی، کم خونی مگالوبلاستیک است.

 

مطالعات نشان داده است که شایعترین دلیل بروز این مشکل دهانی کمبود ویتامین B12 است. همانطور که مشاهده کردید کمبود ویتامین ب ۱۲ کاملاً مشهود و شایع است. دوز معمول ویتامین ب ۱۲ معادل ۱ تا ۲۵ میکروگرم در روز است. گیاهخواران باید اقداماتی انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند مقدار مناسب ویتامین ب۱۲ در رژیم غذایی آنها وجود دارد.

 

اشاره کرد. ویتامین ب ۱۲ از جمله مواد مغذی است که کنترل توابع و عملکردهای مختلف و حیاتی را در بدن شما به دست دارد لذا باید در تأمین مقادیر کافی از ویتامین ب ۱۲ کوشا بود. بهطوری که دید مرکزی تحت تأثیر قرار گرفته و به عنوان مثال توانایی مطالعه، رانندگی، تشخیص چهرهٔ افراد و

 

نوروپاتی بینایی با بیماری لبر در یک چشم یا در هر دو چشم به صورت قرینه بروز پیدا میکند که اگر یک چشم در ابتدا درگیر باشد چشم دیگر هفتهها و ماهها تحت تأثیر قرار میگیرد و نهایتاً بینایی هر دو چشم به شدت دچار مشکل میشود. تحت تأثیر قرار میگیرد.

 

با درمان بهموقع و افزایش سطح ویتامین B12 میتوان از مشکلات تعادلی و عدم تحرک مناسب در افراد مبتلا به کمبود شدید ویتامین B12 پیشگیری کرد. ملین به عنوان یک عایق در سلولهای عصبی شما عمل کرده و از بروز مشکلات عصبی و پرشهای الکتریکی روی اعصاب جلوگیری میکند. از جمله مشکلات بینایی که با کاهش عملکرد سلولهای عصب بینایی به وجود میآید، تاری دید و دوبینی است.

 

این کاهش بینایی نهایتاً منجر به مرگ سلولهای عصبی میشود و دریافت اطلاعات بینایی توسط مغز دچار مشکل میگردد. این ویتامین توسط خود بدن تولید میشود اما لازم است که مواد غذایی حاوی ویتامین B12 نیز مصرف شود. برای کسانی که در حال حاضر کمبود ب۱۲ دارند، مکمل ب۱۲ به شکل کپسول یا تزریق ممکن است مورد نیاز باشد. زنان باردار نیاز به ۲.۶ میکروگرم دارند، در حالیکه زنان شیرده به مقدار ۲.۸ میکروگرم در روز نیاز دارند.

 

مقدار پیشنهاد شده برای زنان باردار 2.6 میکروگرم در روز و زنان شیرده 2.8 میکروگرم در روز می باشد. میزان مجاز پیشنهاد شده ویتامین ب ۱۲

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>