میللنگ – ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد

در روی پیستون سوراخی برای قرار گرفتن گژن پین جهت اتصال به شاتون تعبیه شده است. این تیغهها که به اینوار معروف هستند، جهت تقویت دامنه در آن به کار میروند. از قبیل جنس، طرح و شکل و نوع موتوری که در آنها به کار میروند. با توجه به اینکه فرآیند احتراق در محفظه احتراق به شدت پیچیده می باشد و کوچکترین برآمدگی یا فرورفتگی در پیستون ، بر شکل و نوع احتراق تاثیر می گذارد ، در بعضی از خودروها علاوه بر فرم هایی که در بالا به آن اشاره شد ، فرم های پیچیده و بهینه ای به سطح بالای پیستون می دهند. در شکل زیر سرسیلندر خودرویی را مشاهده می کنید که در هر سیلندر آن 4 سوپاپ استفاده شده است. گاهی یک رینگ روغنی نیز در شیاری پایینتر از سوراخ گژن پین تعبیه میشود که جلوگیری از انتشار روغن کاملتر صورت گیرد. همچنین برای کنترل بهتر روغن از یک منبسط کننده فنری در پشت رینگهای روغن و بغل رینگیهای فولادی آب کروم شده استفاده میشود. در این موتورها برای شعلهور ساختن سوخت از حرارتهای بالا استفاده میشود. این تصور که پیستون به دلیل مقاومت گرمایی بالا ذوب نمیشود دیدگاهی اشتباه و رایج است. این پیستون ها که در موتورهای چهار زمانه استفاده میشوند بیشتر در خودروها کاربرد دارند.

این رینگ ها که به نام رینگ پیستون شناخته می شوند ، در بدنه پیستون ، داخل شیارهای مخصوص در بدنه پیستون قرار گرفته و قطرشان مقدار بسیار کمی بیشتر از قطر سیلندر می باشد و این قطر بیشتر باعث می شود که وقتی پیستون ( به همراه رینگ پیستون ) در داخل سیلندر قرار گرفت ، رینگ های پیستون ، اجازه خروج مخلوط سوخت و هوا از بالای محفظه احتراق به فضای پایین پیستون را ندهند و در نتیجه ، امکان فشرده کردن مخلوط سوخت و هوا در بالای پیستون وجود داشته باشد. تندی میانگین میگوید که یک جسم در یک بازه زمانی مشخص، چه مسافتی را طی کرده است. رینگهای تراکم یک تکه و از جنس چدن ساخته میشوند که مقاومت لازم را در برابر گرما داشته و خطر شکست و ترک آنها کمتر باشد. موتور دیزل، گونهای موتور درونسوز است که در آن از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده میشود. به طور کلی تنظیم میزان سوخت، زمانبندی تزریق آن در محفظه احتراق و زمانبندی جرقه زنی شمع تاثیر زیادی در پیشگیری از این مشکل دارد. مانند: ریختهگری ناصحیح پیستون، خنک کردن کمتر از میزان لازم توسط روغن موجود در فضای کارتر و سیستم خنک کننده و همچنین تنظیم نبود فشار وارده به پیستون که میتواند از تنظیم نبودن میزان تزریق و یا زمانبندی احتراق نشات بگیرد منجر به ترک خوردگی پیستون میشود.

این شکاف که در طول پیستون و قسمت دامنه ایجاد میشود انبساط پیستون را کنترل میکند. پس از خاتمه تزریق سوخت عمل سوختن تا حدود ۳/۲ از زمان قدرت ادامه پیدا میکند. همچنین اگر تسمه تایم پاره شود و زمان بندی سوپاپ به هم بخورد، این شیارها، مانع از آسیب به پیستون و سوپاپ می شوند. یکی از ایراداتی که مستقیما به پیستون ربطی ندارد ولی در اثر بروز آن میتواند پیستون را هم خراب کند، بریدن تسمه تایم است. وقتی تسمه تایم ببرد، ریتم باز و بسته شدن سوپاپ ها بهم میریزد و اگر دور موتور بالا باشد، بسته به طراحی موتور به احتمال زیاد سوپاپ با سطح رویی پیستون برخورد میکند و منهای شکسته شدن خود سوپاپ باعث آسیب دیدن پیستون هم میشود. سطح تماس رینگهای تراکم با دیواره سیلندر از یک لایه نازک اکسید آهن یا کروم پوشیده میشود که از سایش جداره سیلندر و پیستون شاتون رینگ جلوگیری میکند. پیستون با سر صاف: سطح تاج این پیستون ها صاف و یک دست است. در گذشته تمام پیستون ها با تاجی صاف طراحی میشدند اما امروزه بسته به نوع موتور این سطح طراحی متفاوتی دارد. در گذشته تمام پیستونها با تاجی صاف طراحی میشدند اما امروزه بسته به نوع موتور این سطح طراحی متفاوتی دارد.

این بدان معناست که لقی در این پیستون میبایست اندکی بیشتر از لقی در پیستونهای چدنی باشد، معمولا برای جلوگیری از انبساط پیستونها از روشهای مخصوصی استفاده میشود که در ذیل چهار روش رایج آنها را به اختصار میکنیم. در حالی که پیستون ممکن است به دلایل متعددی ذوب شده و با سیلندر دچار سایش و یا چسبندگی شود. پیستون ممکن است دچار نواقص و مشکلاتی شوند که هریک دلایل خاص خود را دارد. این رینگها که شیاردار یا سوراخدار طراحی میشوند، از انتشار روغن روی دیواره سیلندر و مصرف بیش از حد و غیرضروری آن جلوگیری میکنند. این رینگها که فشاری نیز نامیده میشوند مانع از نفوذ گاز از کنار پیستون در زمان بالا بودن آن میشوند تا از تراکم ایدهآل احتراق کاسته نشود. موتورهای دیزل سبکتری که سرعتشان نیز بالا بود در سال ۱۹۲۵ به بازار عرضه شدند. پس پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت میکند و تمام گازهای سوخته را بیرون از سیلندر میراند. برای هر پیستون از هر دو نوع رینگ استفاده میشود، اما تعداد آنها با توجه به نوع موتور و شرایط آن تغییر میکند. این شکاف که زیر شیار رینگ روغن قرار دارد از انتقال حرارت تاج به دامنه پیستون جلوگیری میکند.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد طراحی پیستون در کتیا لطفا از پیستون کله قندی صفحه ما بخواهید.

بهترین مترجم آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik türkçe anime izle Fethiye Escort Fethiye Escort Marmaris Escort fud crypter su tesisatçısıkuşadası escortbetroad